Business Entrepreneurship

Blondinens Miljarder

No Doubt
Gwen Stefanis miljardimperium

Gwen Stefani är, utan överdrift, en av världens populäraste människor och en av världens största popartister. Det har hon översatt till över en miljard dollar. Med pengarna hon tjänat är det nästan ofrånkomligt att hon också är en investerare, företagsägare, affärskvinna.

Gwen Stefani har redan bockat av det mesta av reklamindustrins och kapitalismens ideal under sin livstid hittills.

Gwen Renée Stefani föddes i USA, i Anaheim, södra Kalifornien. Hennes föräldrar Patti och Dennis Flynn, som varit gifta alltsedan tonåren, hade 4 barn; två pojkar, två flickor.

Eric, parets förstfödde son, startade ett punkpop-band år 1986 och bjöd in sin 17-åriga lillasyster Gwen att vara med som bakgrundssångerska i gruppen, som döptes till No Doubt. Deras musikstil blev en blandning av “ska” och “new wave”.

Efter att huvudsångaren john Spence tog livet av sig upplöstes gruppen under en sorgeperiod men återförenades och Gwen Stefani klev fram i rampljuset.

Gruppen startades under en era långt före existensen av “Internet”, “sociala medier” och “smartphones”, så No Doubt kunde inte bara publicera sina låtar och nå ut till “hela” världen genom egna kanaler. Det var också fortfarande under skivbolagens storhetstid, så det var svårt att få ett “skivkontrakt” och all den marknadsföring samt ekonomiska resurser som begreppet förknippas med. Bandet fick istället ägna flera år åt att visa upp sig på lokala scener och turnera bland annat på olika universitet.

1992 hade de lyckats bli “signade” och gav ut ett debutalbum — som dock fick ett måttligt mottagande. Det fick istället bli “tredje gången gillt”: några år senare slog No Doubt igenom på allvar med tredje albumet och låten “Don’t Speak” som blev en världshit.

Gwen Stefani hade vid det laget vuxit upp till att bli långbent, smal, fotomodell-vacker blondin med en “cool” stil — och som kunde sjunga och skriva globalt säljande musik. Resten är historia.

Mänskligheten har bland annat köpt över 50 miljoner enheter (skivor, “strömningar”, nerladdningar) av Gwen Stefanis musik.

Det visade sig att Gwen Stefani dessutom hade ett sinne för affärer. Hon signerade snabbt en lång rad framgångsrika samarbeten samt skapade flera modemärken: L.A.M.B., Harajuku Lovers, och gx. Dessutom skapade hon en TV-serie tillsammans med Nickelodeon: “Kuu Kuu Harajuku” (2015-).

Enbart detaljhandelsprodukterna har sålt för drygt 10 miljarder kronor.

Gwen Stefani grundade modemärket L.A.M.B. år 2003. Akronymen står för Love. Angel. Music. Baby. 

Fastän Gwen Stefanis mamma jobbade som revisor och pappan som marknadsförare, har hon flera sömmerskor i släkten, vilket bidrog till att hon själv utforskade klädindustrin. Modemärket säljer bland annat skor, klockor, väskor, parfym och solglasögon. Influenserna är japanska, indiska, jamaicanska och guatemalanska. Flera världskändisar — såsom Teri Hatcher, Paris Hilton, och Nicole Kidman — bar hennes produkter. Märket slog igenom 2005 och den högsta årsomsättningen hittills är nära 1 miljard kronor .

Gwen Stefani följde upp detta med ännu ett designmärke: Harajuku Lovers.

Gwen Stefani lanserade Harajuku Lovers år 2005. Harajuku Lovers inkluderar en parfymserie vars bildspråk är inspirerat av ungdoms- och modedistriktet Harajuku i Tokyo. Jämfört med L.A.M.B. ligger produkterna i ett billigare segment. Båda märkena, liksom TV-programmet, är en cross-promotion tillsammans med Gwen Stefanis övriga musikförsäljning. Märkena kompletterar, gör reklam för och förstärker varandra. Det genererar inkomster och royalties inte enbart från musik utan även från kläder, parfymer, leksaker och merchandising.

Hon blev även coach och jurymedlem i den amerikanska versionen av det internationella sångtävlingskonceptet The Voice (2014–15, 2017, 2019–20).

Harajuku Lovers G Harajuku Lovers for women

Patti Flynn With Husband Dennis Stefani and first son, Eric
Mamma Patti (revisor) och pappa Dennis (marknadsförare).
Gwen, Dennis, Jill

About the author

The Professor

Add Comment

Click here to post a comment